Drama: "Lærer i rolle" og "barneeksperter"

En av lederne i barnegruppen går i rolle som f.eks. et klimavitne, en politiker, en journalist eller en miljøaktivist. Rollen har et dilemma som han/hun trenger hjelp til å løse, og snakker til barna som om de er eksperter innen akkurat dette området. De kan være alt fra skoleelever, klimaprofessorer eller eksperter på resirkulering. 

Dramatipset er hentet fra Ressursmateriell om klimaendringer Les mer og last ned HER.

Det er lurt å legge litt arbeid i utformingen av barnerollene, og gjerne gi dem skilt eller på annen måte tydeliggjøre overfor dem hvilken rolle de har. 

Lag også en setting for møtet mellom barneekspertene og lærer-i-rolle, eks.: en konferanse om klima. 

Lederen/skuespilleren øver inn en monolog som presenterer dilemmaet. For eksempel: 

Hei alle sammen. Tusen takk for at jeg fikk komme på denne konferansen. Jeg vet dere har veldig mye viktig å diskutere og at dere ikke har mye tid til overs, så jeg setter stor pris på at dere – landets beste klimaforskere – lar meg få lov til å stjele litt av tiden deres. Jeg trenger hjelp. Jeg har fått vite at politikerne i kommunen jeg bor i har tenkt å hogge ned en hel skog og bygge parkeringsplass der. Det er skikkelig teit, for denne skogen er mye brukt som turområde og det er en gammel lekeplass der… Hvordan kan jeg få politikerne til å skifte mening?» 

Deretter går samtalen mellom «klimaforskerne» og «miljøaktivisten». Dersom det er andre ledere til stede, kan de gjerne hjelpe til i samtalen, men også de må være i en eller annen rolle.