Kor: Hvorfor oppvarming? Hvordan best varme opp i koret

Oppvarming har til hensikt å forberede kroppen og stemmen når man skal synge. I Ten Sing og Tween Sing har oppvarmingen først og fremst en sosial og samlende funksjon.

Av Mari Tesdal Hinze

Oppvarming er noe man gjør i begynnelsen av øvelsen for å komme i gang. Det er viktig at oppvarming ikke tar for lang tid. Gjennom oppvarmingen skal koret få motivasjon til å begynne å synge, bli konsentrerte og samstemte. 

Ikke for lang oppvarming

Hvis du holder på for lenge virker det mot sin hensikt. 10-15 minutter er ok, ikke mer.

Rekkefølge

Rekkefølgen i en oppvarming er litt smak og behag, jeg bruker selv som regel denne:

  1. Kropp (ansikt og skuldre)
  2. Pust
  3. Glissando (glidende bevegelser, "summing")
  4. Øvelser opp og ned
  5. Klang/rytme/konsentrasjon//lytteøvelser
  6. Noe kjekt og kanskje flerstemmig

samsvar oppvarming og det som skal øves på

Man kan ikke rekke alle punkter like grundig hver gang. Det kan være bra å ha et mål for hva du ønsker å oppnå med oppvarmingen. Oppvarming er nemlig en gylden mulighet til å snike inn øvelser som gjør koret til et bedre kor. Velg et fokus som samsvarer med resten av innholdet på øvelsen. Skal du lære inn en rytmisk krevende sang, kan du snike inn en forsmak på dette i oppvarmingen med en rytmeøvelse. Et annet tips er å bruke en bit fra repertoaret som skal læres inn uten å si noe om det. 

Jeg liker også å bruke utdrag fra kjente og fengende sanger i oppvarmingen, alt kan moduleres! Velg heller å gjøre flere øvelser enne å holde på med samme øvelse for lenge (men sørg for at øvelsene dekker ulike registre) GÅ direkte fra øvelse til øvelse uten for mye prat og forklaingen, la dem synge! Variasjon er bra og virker motiverende. Oppvarming skal være gøy!