for alle i 5.-7.-klasse
Det viktigste er å legge til rette for at alle 5.-7.-klassingene får oppleve mestring, tilhørighet og fellesskap. Hva man gjør varierer etter lokale behov og ønsker. De fleste gruppene har et ukentlig tilbud, der kor er kjerneaktiviteten, men der sosiale aktiviteter, lek, band, dans og drama ofte er elementer som inngår. Et godt utgangspunkt er å snakke med barna om hva de selv har lyst til å gjøre og la det bidra til å forme aktiviteten.
Flere grupper arrangerer ulike temakvelder i forbindelse med høytider, halloween og andre merkedager og har klubbaktiviteter i tillegg til å synge og spille. Å reise på tur, arrangere konserter og være med på festival er eksempler på andre aktiviteter som bidrar til et variert semesterprogram og som gir mestringsopplevelser og er fellesskapsbyggende.
Tro og undring er en naturlig del av Tweens Sing. Det kan være i form av samtale, en andakt, sang, lystenning, spørre-boks, bønn etc. Her er deltakelse viktig. At barna selv får komme til ordet og være med å utføre det som skal skje.
"Tween" er en blanding av begrepene "between" og "teen". Hensikten med tweensarbeidet er ikke å gjøre barn til tenåringer raskere, men å sette fokus på akkurat dette "mellomrommet" og støtte opp om deres unike plass i livet akkurat nå. Vi i KFUK-KFUM tror ikke at det å være barn, tween eller ungdom bare er faser i livet på vei til å bli voksen. Vi er hele mennesker med alt vi er gjennom hele livet.
Tweensarbeidet tar utgangspunkt i interesser, uttrykk, mestringsnivå, kultur og relasjoner som er viktig for akkurat denne målgruppen.
Tween Sing skal være et godt og inkluderende sted å være, et trygt og åpent møtepunkt.
Alle som vil, skal få sjansen til prøve seg og hive seg utpå. Vi skal gi spennende utfordringer og jobbe for god mestringsfølelse.
Troen vår skal være tydelig og en naturlig del av vårt arbeid for barn.
Barna skal få ha innflytelse på arbeidet, og få være med å forme fellesskapet og aktiviteten de er med på.