I KFUK-KFUM er alle som har verv eller oppgaver i som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige under 18 år eller overfor personer med utviklingshemming pålagt å fremvise politiattest.
Et tillits- eller ansvarsforhold innbefatter de av oss som:
I KFUK-KFUM omfatter dette alle:
For å innhente politiattest for andre, må man selv ha godkjent politiattest. Ansatte, styreledere og andre medarbeidere som skal innhente politiattest for andre, må ta kontakt med forbundskontoret før prosessen påbegynnes. Dette for å få tilgang til ferdig utarbeidet formålsskjema (som skal vedlegges søknad) og riktig fremgangsmåte for registrering av andres politiattester.
Politiattesten skal ikke være utstedt mer enn 3 måneder før fremvisning. Politiattesten er gyldig så lenge du har sammenhengende tillitsverv i organisasjonen. For å få registrert politiattest, må personen ha en profil i KFUK-KFUM Connect.
Under ser du en tabell som forteller hvem som viser politiattest til hvem.
Har du spørsmål? Ta kontakt med personal@kfuk-kfum.no
Søkeren sender selv inn søknaden om politiattest på Politiets hjemmesider og bekrefter sin personlige ID ved bruk av MinID, BankID, Buypass eller Commfides.
Elektronisk søknadsskjema finnes på https://www.politi.no/tjenester/politiattest/ Fullstendig utfylt og signert formålsskjema må vedlegges.
Personer under 18 år kan også søke digitalt, men må forevise bekreftelse/signatur fra foresatte.
- Attesten fremvises personlig. Mottaker skal ikke beholde attesten.
- Attesten sendes pr post. Mottaker plikter å returnere attesten.
- Attesten sendes via digital postkasse. Mottaker plikter å slette meldingen etter politiattesten er registrert i Connect 365 politiattestmodul.