Med kritikkverdige forhold menes forhold/adferd som kan være i strid med Norges KFUK-KFUMs vedtekter, verdier, norsk lov, allmennetiske normer og god folkeskikk, eller som utgjør en risiko for organisasjonens omdømme.
Eksempler på kritikkverdige forhold kan være:
• Økonomisk utroskap/svindel
• Oppførsel som bryter med KFUK-KFUMs egenerklæring
• Brudd på praksis om at KFUK-KFUM skal være en rus- og alkoholfri arena
• Alle former for diskriminering
• Å utrykke seg offentlig på en måte som undergraver eller er ment ødeleggende for KFUK-KFUM
• Å utføre sitt verv med en lederstil som utnytter eller krenker andre
Det skal være lav terskel på å varsle om et mulig kritikkverdig forhold. Er du i tvil – meld det inn.
Norges KFUK-KFUM har egne rutiner og retningslinjer for følgende forhold:
• Rutiner for varsling på arbeidsplassen (gjelder for ansatte)
• Retningslinjer for håndtering av mulige overgrepssaker
• Veileder for melding til barnevernet
• Egenerklæring/utvidet egenerklæring og politiattest
For forhold som ikke omhandles i de overnevnte rutiner og retningslinjer, gjelder de følgende retningslinjene for håndtering av melding om antatt kritikkverdige forhold i Norges KFUK-KFUM.
• Det skal være lav terskel for å varsle om kritikkverdige forhold/atferd som omfatter organisasjonens medlemmer, eller virksomhet. Avsender skal formidle forholdet på en forsvarlig måte og fortrinnsvis skriftlig til nærmeste leder.
• Forholdet søkes løst på så lavt organisatorisk nivå som mulig. Dette vil være ansvarlig voksenleder i enheten eller ansvarlig for arrangement/kurs. Dersom det ikke finnes en løsning på det nivået, eller ikke er praktisk eller formålstjenlig, formidles forholdet til daglig leder eller styreleder i krets/hovedforening og eventuelt videre til generalsekretær. Ledere på ulike nivåer kan være rådgiver for hverandre, slik at f.eks. generalsekretær kan være rådgiver for gruppe- eller kretsstyreleder.
• Saksbehandlingen skal være habil, forsvarlig, upartisk og fortrolig.
• Avsender får bekreftelse på mottatt melding.
• Det vil bli vurdert hvilken av rutinene nevnt ovenfor som forholdet faller inn under, eller om saken er åpenbar grunnløs og dermed avvises.
• Videre behandling av saken og hvilke tiltak som skal iverksettes, avhenger av sakstype og hvem varslingen er rettet mot. Ligger saken under forbundsstyrets jurisdiksjon saksbehandler generalsekretær på vanlig måte.
• Dersom varslet gjelder en bestemt person, skal denne innen rimelig tid gjøres kjent med innholdet i saken, å få anledning til å uttale seg. Andre retningslinjer gjelder for grenseoverskridende adferd og/eller mistanke om seksuelle overgrep.
• Mottak av melding loggføres i henhold til § 8 i personopplysningsloven.
• Saken og medlemmets identitet skal ikke gjøres kjent for flere enn det som er nødvendig for å behandle saken.
• Generalsekretæren har beslutnings- og sanksjonsmyndighet, og forbundsstyret overordnet ansvar i saker om å midlertidig eller permanent frata personer lederverv i organisasjonen jf. §1-5 i våre vedtekter.
• Generalsekretær har beslutnings- og sanksjonsmyndighet i medlemssaker på nasjonalt nivå som ikke faller inn under forbundsstyrets jurisdiksjon.
• Ansvarlig voksenleder, daglig leder eller styreleder i hovedforening/krets beslutter på enklere saker.
• Saken og medlemmets identitet skal ikke gjøres kjent for flere enn det som er nødvendig for å behandle saken.
• Generalsekretær informerer krets, hovedforening – og/eller enhetsleder om saken.