Etisk handel: SPEKTER-ungdom vil ha ny etikklov

Ungdommene på SPEKTER vil vite hva klærne deres koster for arbeiderne som lager dem. Etter at KFUK-KFUM Global hadde lansert sin nye kampanje for etisk handel på festivalen i helgen, signerte 800 av deltakerne oppropet for en ny etikklov.

Signér opprop for en etikklov og skap en mer rettferdig verden.

- Jeg håper dere vil være med i kampen for å forandre tekstilindustrien, sa Frida Ottesen (20).

Det var like før bandet Donkey Boy gikk på scena søndag kveld. Sirkusteltet var pakka med folk fulle av forventning. Plutselig dukker Frida Ottesen, kjent fra tv-serien Sweatshop, opp på scenekanten. - Før elsket jeg å shoppe, jeg brukte masse tid på å shopping og jeg dro på shoppeturer til London. Det gjør jeg ikke lenger. 

Lønn man ikke kan leve av

Det er helt stille blant de 1500 deltakerne i teltet når 20-åringen begynner å fortelle om sin reise til Kambodsja, og hvordan hun fikk oppleve den urettferdige tekstilindustrien på kloss hold. Hun forteller om de lange arbeidsdagene, det ensformige arbeidet, de dårlige arbeidsforholdene, og ikke minst om dagslønnen på fattige 18 kroner, som ikke engang strekker til for å kjøpe en pakke tamponger.  Hvordan i all verden skal da en tekstilarbeider kunne betale for både hus, mat, klær, skole, medisiner og legebesøk for seg og sin familie?

Hvem har ansvaret? spør Frida, før hun raskt besvarer spørsmålet selv:  - Alle har ansvaret! Vi må engasjere oss og bidra! Jeg håper dere vil være med i kampen for å forandre tekstilindustrien, som idag, i 2016, enda ikke fungerer som den burde. Publikumet i sirkusteltet svarer med applaus og jubel. 

VI vil vite hva det koster for arbeiderne

Øyvind Skjerdal og Sofie Nordvik, begge frivillige i KFUK-KFUM, tar så over. De har fått i oppdrag å introdusere KFUK-KFUM Globals nye kampanje for etisk handel.

- Store bedrifter tjener på å bryte menneskerettigheter

Øyvind Skjerdal (20) introduserte KFUK-KFUM Globals nye etisk handel-kampanje. Foto: C. Svabø.

Klærne våre blir som regel laga langt utanfor Norge; de blir frakta på tvers av landegrenser, og er innom veldig mange hender på veien. Det er få som har full oversikt over hele prosessen som har leda til den t-skjorta som jeg kjøper i butikken. Det betyr at få her i Norge har oversikt over hva slags vilkår arbeiderne som lager klærne deres lever under. Store bedrifter tjener store penger på å bryte menneskerettighetene til arbeiderne sine, men trenger ikke å informere om det til oss forbrukere.  

- Ikkje peiling på korleis klea er produsert

I dag er det vanskelig å finne ut kva kle som er produsert etisk. Vi må endre spelereglane, sa Sofie Nordvik (21).

I dag er det vanskelig å finne ut kva kle som er produsert etisk. Det er eit problem. Når eg står i butikken og ska velge mellom to t-skjorter, har eg ikkje peiling på korleis klea er produsert. Sjølv om jeg bryr meg om arbeideres rettigheter og ønsker å handle etisk, så får jeg det rett og slett ikkje til. Ikkje eingong selskapet som eig butikken veit kva forhold klesarbeidarane, lever under. Kleskjedene tener penger på at vi ikkje veit. Det må vi gjere noko med. Vi må endre spelereglane. Vi i KFUK-KFUM har som mål å utrydde fattigdom innan 2030. For å få det til, må vi sikre betre arbeidsvilkår for dei som produserer varene våre. Vi treng trygge arbeidsforhold, levelønn og åpenhet i produksjonskjeda. Det skal vi skape gjennom denne kampanjen. 

Trenger en etikklov

Måten vi skal gjøre det på, er gjennom en etikklov. Stortinget må vedta at det skal være ulovlig for butikker å ikke vite hvordan det de selger er produsert. I dag er det ingen lov som pålegger bedrifter å gi informasjon om leverandørkjedene sine; om jeg spør dem om hvordan varene deres er produsert, trenger de ikke svare. Vi vil vite hva det egentlig koster for arbeiderne! Når etikkloven er vedtatt, blir det sånn at alle butikker må fortelle hvor de har fått klærne fra, og de kan ikke velge å holde det skjult. Da blir det mye lettere for meg å velge den t-skjorta som er produsert etisk. 

Vi vil vite kva det kostar for arbeidarane. Signer kampanjen på stopppoverty.no, og bli med i kampen, du og. Det startar med oss.

Med regiens perfekte timing av Donkey boy sitt teppefall settes et verdig punktum for Sofies sluttappell og kveldens siste konsert får en knall åpning. 

UNGDOM BRYR SEG

Ingrid Anderson t.v. og Nina Søraa med noen av de signerte kortene "Vi vil vite hva det koster." Foto: K. Glad.

Neste formiddag er det nokså travelt borte i Stop Poverty-teltet borte på sletta, der KFUK-KFUM Global holder hus. Mobilisering for kampanjen og sanking av underskrifter er en av aktivitetene. - Circa 700 stykker har signert oppropet for en ny etikklov så langt , så det må vi si oss godt fornøyd med, sier frivillig Nina Glomsø Søraa (22). - Det bekrefter resultatene i undersøkelsen KFUK-KFUM Global har gjort blant ungdom: nemlig at ungdom ønsker å vite om klærne  de kjøper er produsert etisk, følger Ingrid Anderson (24) opp, også hun frivillig. Da SPEKTER festivalen var over var antallet signerte kort kommet opp i 800. I tillegg kommer underskriftene levert digitalt på stoppoverty.no. 

- Det eneste som funker er å vise politikerne at vi bryr oss, sier Guro Klausen i KFUK-KFUM Global. Foto: K.Glad.

- Det eneste som funker er å vise at vi bryr oss

- Målet er å vise at vier ungdom som bryr seg, vi er mange og vi vil vite hva det koster for arbeiderne som lager tingene vi kjøper å lage dem, sier Guro Klausen i KFUK-KFUM Global. Like før sommerferien vedtok Stortinget å utrede forslaget til en egen etikklov. Nå er det viktig å holde trykket oppe, mener organisasjonen. - Vi trenger politikerne med på laget. Politikerne hører på sivilsamfunnet, både fordi de vil ha stemmene våre og fordi vi lever i et demokrati. Ungdommers stemme kan gi saken en ekstra brodd, sier Guro. Det er det som funker. Det eneste som funker er at vi viser at vi bryr oss. 

KFUK-KFUM vil mobilisere for kampanjen i sommer og utover høsten.

Relatert innhold

Strålende dag to på SPEKTER

Lørdagen ble en helt fantastisk dag på SPEKTER! Se bilder fra to her. ...

Historiens første Spekter i gang på Kalvøya

1500 ungdommer og voksne har inntatt den idylliske øya ved i Bærum. ...