ikon Min Connect

Grafisk profil

Sist oppdatert: 10. oktober 2023

TREKANTEN

Vår logo består av en likesidet trekant og de åtte bokstavene i vårt merkenavn "KFUK-KFUM". KFUK står for Kristelig Forening Unge Kvinner, og er det norske navnet for YWCA - Young Women's Christian Association, som vi er en del av. KFUM står for Kristelig Forening Unge Menn, og er det norske navnet for YMCA - Young Men's Christian Association, som vi også er en del av.

Trekanten brukes som symbol for å vise at vi driver et kristent arbeid der vi ønsker å utvikle og ta ansvar for hele mennesket, med "ånd, sjel og kropp". De tre sidene står for menneskets ånd, sjel og kropp. Sidene  er like lange, noe som symboliserer at de er like viktige.

Den røde fargen i trekanten viser vår tilknytning til World alliance of YMCAs, og den blå fargen at vi er en del av World YWCA. Våre søsterorganisasjoner i KFUK-KFUM-bevegelsen Norges KFUK-KFUM-speidere og KFUK-KFUM Global bruker også trekanten som symbol.

Designmanual

Norges KFUK-KFUMs grafiske profil er beskrevet i vår designmanual, og skal skape et helhetllig visuelt utrykk for organisasjonen.

En designmanual er et sett fast definerte regler for bruk av organisasjonens logo og de farger, skrifttyper, og eventuelle andre visuelle elementer den skal opptre sammen med. Designmanualen skal være et arbeidsredskap som skal brukes av alle ledd i Norges KFUK-KFUM i all ekstern og intern kommunikasjon for å skape en tydelig og lett gjenkjennelig identitet overfor dem som er i kontakt med oss.

Farger

Her følger en oversikt over våre profilfarger:

Hovedfarger

Trykk: C83 M0 Y40 K10
PMS: 7716C

Logoer

Logoen vår er kjernen i vår grafiske profil, og derfor er det  viktig at den behandles med respekt. Dette innebærer at vi bruker den i henhold til retningslinjer om bakgrunnsfarge, proporsjoner og luft rundt trekant og typografi. For å sikre at fargene gjengis konsekvent og riktig på ulike flater  er det viktig å velge rett fil til rett bruk.

Under finner du logoer til bruk til digitale flater, trykksaker og profilartikler.
Filtyper: ai, jpg og png

Dersom du ønsker samisk eller engelsk logo, ta kontakt med grafisk@kfuk-kfum.no

Navn ved siden av trekanten

Farger,

Svart,

.png (skjerm

Negativ,

.ai (trykk

Navn under trekanten

Farger,

Svart,

Negativ,

Verktøy for å lage logo

Vi har et eget verktøy forå lage en egen logo som bygger på Forbundstrekanten og viser gruppas tilhørighet til KFUK-KFUM Norge. Verktøyet legger også til rette for at dere kan kan gi det grafiske uttrykket en lokal identitet.  Flere grupper har allerede utviklet sine lokale varianter. Bruk gjerne verktøyet til å leke med fargene og mulighetene.

I påvente av lansering av nytt logodesignerverktøy er den gamle versjonen  ikke aktiv. I perioden fram til relansering, ber vi deg derfor å bruke vedlagte tegneark (PDF-fil) til å lage skisse på din logo og så sende det til grafisk@kfuk-kfum.no for ferdigstilling.

Husk på retningslinjene for å lage logoen, nemlig at det kun er lov til å bruke 3 farger totalt, og fargene plukker du fra fargepaletten lenger opp på denne siden.

VERKTØY FOR Å LAGE PLAKATER OG BROSJYRER

Alle frivillige og ansatte kan få tilgang til et nettbasert plakat- og brosjyreverktøy kalt Lucid Press. Spør den ansatte i kretsen om tilgang til kretsens bruker. Der finner du helt sikkert en mal som passer ditt formål. Hvis ikke så kontakter du grafisk designer som hjelper deg.

Skrifttyper

Det viktigste elementet i vår grafiske profil nest etter logoen er skrifttypene BEBAS Neue og Sans Source Pro. Disse finner du i google-fonts.

RIKTIG BRUK AV LOGOEN VÅR

Logoen kan benyttes på følgende 3 måter

I full-farge på hvit bakgrunn

logo farger

I hvitt på farget eller mønstret bakgrunn

logo hvit

I svart på hvitt eller annen lys bakgrunn

Logoen åpner opp for to plasseringer av merkenavnet i forhold til trekanten:
Teksten plassert horisontalt til høyre for trekanten

logo farger

Teksten plassert vertikalt under trekanten

logo farger tekst under

LOGO SAMMEN MED NAVN PÅ KRETS OG HOVEDFORENING

Dersom kretser og hovedforeninger har behov for å gjengi kretsens eller hovedforeningsnavnet i det visuelle utrykket, skal dette gjøres som vist under.

Ikon