Skrevet av: Maria Saxegaard, leder av programutvalget
Først publisert i Aftenpostens SiD i 2015
I tillegg til å ha samme fornavn, er vi begge kristne og like gamle. Det er godt å høre unge stemmer fra begge sider av debatten om vielse av likekjønnede. Her er min:
Jeg er en av dem som er mer spent på årets kirkevalg enn årets kommunevalg. Hvorfor? Fordi jeg håper på et flertall til Åpen Folkekirke med ja til vigsel for likekjønnede som følge.
Maria Jacobsen skriver 11.08.15 i Si:D om sitt syn på kirkelig vielse av likekjønnede. I tillegg til å ha samme fornavn, er vi begge kristne og like gamle. Det er godt å høre unge stemmer fra begge sider av denne debatten. Her er min:
Jacobsen argumenterer mot likekjønnet vigsel ved å henvise til Mark 10,6-8, og legger til følgende argument: "Ekteskapet er Guds oppfinnelse og dermed er det Guds regler som gjelder. Vi kan ikke endre spillereglene for Guds oppfinnelse. Det er ikke vår rett." Helt uenig! For det første, det finnes mange regler om ekteskapet i bibelen som ikke vi i Norge, og heller ikke Jacobsen, følger. Det gamle testamentet skildrer mange typer ekteskap, blant dem både monogami og polygami.
I tillegg snakker Det gamle testamentet om ekteskap primært som en metode for familierelasjoner heller enn et forhold mellom to personer, og ekteskapet setter kvinnen passivt på sidelinjen og omtaler henne som mannens eiendom.
Vi ser altså tydelig at ekteskapet som institusjon har utviklet seg fra gammeltestamentlig tid til i dag.
Flytter vi oss til det Det nye testamentet vil vi finne lite snakk om ekteskapet som ordning. Jesus snakket mer om skilsmisse enn om ekteskapet (Matt 9,3-9), og Paulus mente egentlig at man burde leve i sølibat i påvente av Jesu gjenkomst (1 Kor 7,8-9.26-35). Med så lite definerende budskap om hva et ekteskap skal være, og for hvem, er det ikke rart at vi ikke finner et fasitsvar på våre spørsmål rundt vigsel for homofile.
Allikevel mener jeg vi har argumenter for likekjønnet vigsel som trumfer de imot.
I både 1 Kor 13 og Fil 2,1-5 omtaler Paulus kjærligheten som den fremste av alle nådegaver.
1 Kor 13,13b «Men størst blant dem er kjærligheten» regnes for mange som selve kjernen i kristendommen. Budet om nestekjærlighet som både Jesus og Paulus fremmer, danner en ramme for hvordan mange leser Bibelen. Også mennesker av samme kjønn kan elske hverandre og ønske å leve samme i tillit og troskap. Kjærlighet er kjærlighet, for homofile så som for heterofile. Kjærlighet er mer enn sex og reproduksjon, og mange vil mene at å frata homofile vigsel vil være å begrense deres mulighet til kjærlighet for hverandre. Guds kjærlighet er uten ende og sammenligning, og er for mange argument nok for å godta vigsel for likekjønnede.
Poenget med ekteskapet som institusjon på bibelsk tid var først og fremst reproduksjon, eldreomsorg og sikring av slektenes gang. «Vær fruktbare og bli mange» er Guds klare oppfordring til mennesket i skapelsen (1 Mos 28). Hvis dette er Guds spilleregler til ekteskapet, hva skal vi da mene om par som ikke ønsker barn eller ikke kan få barn? Eller par som gifter seg godt voksne og allerede har barn fra tidligere forhold og tenker at det bør holde? Plutselig er det mange som ikke følger spillereglene Jacobsen snakker om, uten at vi blir sinte av den grunn. Ekteskapet er allerede tilpasset vår tids behov.
Bibelen leses aldri i et historisk tomrom, kirken opererer ikke i et vakuum. Det samme må gjelde utviklingen av ekteskapet. Det er på tide vi tar Jesus på alvor og sette det viktigste budet over alle andre regler: Du skal elske din neste som deg selv! Godt kirkevalg!