ikon Min Connect

Politiattest

Sist oppdatert: 10. juni 2024

HVEM SKAL VISE FREM POLITIATTEST?

I KFUK-KFUM er alle som har verv eller oppgaver i som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige under 18 år eller overfor personer med utviklingshemming pålagt å fremvise politiattest.

Et tillits- eller ansvarsforhold innbefatter de av oss som: 

  • er i en posisjon i forhold til mindreårige eller personer med utviklingshemming som muliggjør overgrep, 
  • utfører oppgaver som vil gi eller sette personen i en slik posisjon over noe tid, enten sammenhengende eller flere ganger med jevne mellomrom.

I KFUK-KFUM omfatter dette alle:

  • ansatte og valgte styremedlemmer på alle organisasjonsnivå,
  • medarbeidere i lokale enheter, kretser og hovedforeninger og
  • utvalgsmedlemmer og medarbeidere på leirer og festivaler

Hvem viser politiattest til hvem?

For å innhente politiattest for andre, må man selv ha godkjent politiattest. Ansatte, styreledere og andre medarbeidere som skal innhente politiattest for andre, må ta kontakt med forbundskontoret før prosessen påbegynnes. Dette for å få tilgang til ferdig utarbeidet formålsskjema (som skal vedlegges søknad) og riktig fremgangsmåte for registrering av andres politiattester. 

Politiattesten skal ikke være utstedt mer enn 3 måneder før fremvisning. Politiattesten er gyldig så lenge du har sammenhengende tillitsverv i organisasjonen. For å få registrert politiattest, må personen ha en profil i KFUK-KFUM Connect.

Under ser du en tabell som forteller hvem som viser politiattest til hvem.

Har du spørsmål? Ta kontakt med personal@kfuk-kfum.no









Hvordan søke om politiattest?


Søkeren sender selv inn søknaden om politiattest på Politiets hjemmesider og bekrefter sin personlige ID ved bruk av MinID, BankID, Buypass eller Commfides. 

Elektronisk søknadsskjema finnes på https://www.politi.no/tjenester/politiattest/ Fullstendig utfylt og signert formålsskjema må vedlegges.

Personer under 18 år kan også søke digitalt, men må forevise bekreftelse/signatur fra foresatte.

  • Politiattesten blir sendt hjem til søkerens hjemmeadresse eller til digital postkasse. Får søkeren tilsendt politiattesten pr brev forevises den originale politiattesten til den som etterspør. Mottar søkeren politiattesten elektronisk videresendes den via digital postkasse.
  • Søkeren har selv ansvar for å oppbevare den originale politiattesten. Politiet utsteder kun politiattesten én gang for samme formål/ verv. Skulle man være uheldig å slette/ miste politiattesten sin, kan man be politiet om en kopi/ opplysninger om hvilken dato politiattesten ble utstedt.
  • Attesten fremlegges den som underskrev formålsskjemaet på en av følgende måter:

     - Attesten fremvises personlig. Mottaker skal ikke beholde attesten.

     - Attesten sendes pr post. Mottaker plikter å returnere attesten.

     - Attesten sendes via digital postkasse. Mottaker plikter å slette meldingen etter politiattesten er registrert i Connect 365 politiattestmodul.


til toppen
Ikon

Vi bruker informasjonskapsler for å samle brukerstatistikk fra nettsiden vår. Statistikken benytter vi for å gjøre brukeropplevelsen på nettsiden bedre. Les mer