Gå til hovedinnhold ikon Min Connect

Behovskartlegging

hvorfor og hvordan? 

Når vi gjør en behovskartlegging undersøker vi barn og unges virkelighet  og behov i et gitt område. Dette ser vi i sammenheng med tilbudene  som allerede finnes. Slik kan vi gjøre en vurdering av hvor det kan være  behov for nye tilbud. En slik kartlegging brukes som beslutningsgrunnlag når vi skal lage nye satsinger og utviklingsområder.

FØRST HVEM, SÅ HVA

Før du starter opp et nytt tiltak eller aktivitetstilbud bør du kjenne HVEM som er målgruppen og HVA behovet til målgruppen er. Kartlegging av behov og muligheter gjør deg i stand til å ta pulsen på barn og unges liv  der de bor.  

Innsikten skaffes ved å innhente kunnskap og erfaringer fra rapporter,  studier eller annen dokumentasjon. Man snakker også med relevante  nøkkelpersoner som har førstehåndskunnskap på feltet. For eksempel personer fra skolesektoren, politi, barnevern, frivillighet, næringsliv og lokalpolitikere. Problemstillinger kan være: 

● Hvordan er levekår og utfordringer i dette området? Hvilke tendenser og samfunnstrender gjør seg gjeldende? 

● Hva er det ungdom etterspør? Hvilke tilbud mangler, og hvilke  behov blir ikke tilstrekkelig besvart gjennom de eksisterende  tilbudene? 

● Hva er mulighetsrommet? Hvilke ressurser blir ikke tatt i bruk? For  eksempel bygg som står ubrukt, nye samarbeidspartnere, osv.  


5 GRUNNER TIL Å GJØRE EN KARTLEGGING

NÅ FLERE OG TREFF BEDRE

KFUK-KFUM skal være ledende på åpne og trygge fellesskap der unge  mennesker deltar og har innflytelse. Vår viktigste oppgave er å bygge  åpne, trygge fellesskap der alle barn og ungdom er velkommen akkurat  slik de er. Da trenger vi innsikt og kunnskap.

KJENNE MÅLGRUPPEN OG HVA SOM ER RELEVANT 

Målgruppen og virkeligheten forandrer seg, og det er viktig å stadig være  oppdatert på virkeligheten vi skal jobbe i. Vårt oppdrag er å svare på  barn og unges behov, og da må tilbudene våre være i stadig utvikling.  

NYE IDEER OG SAMARBEIDSPARTNERE 

Erfaring viser at det gir stor effekt å investere i innsiktsarbeid. I tillegg til  kunnskapen man får, skaper det troverdighet hos målgruppen og - ikke  minst - hos potensielle samarbeidspartnere. Oppdraget vårt er det  samme - å skape åpne møteplasser for barn og unge. 

Hvordan gjennomføre en behovskartlegging - 3 steg 

Innsikt 

  • Gå gjennom dokumentasjon som er publisert og tilgjengelig. - Snakke med fagfolk på området. 
  • Snakke med unge i målgruppen.  

analyse 

  • Identifisere hvilke “hull” det er i tilbudet for barn og unge. - Oversikt over hvilke andre aktører og tilbud som finnes. 

Muligheter 

Når vi har fått ny kunnskap om målgruppens virkelighet og behov, og  skaffet en oversikt over eksisterende tilbud, kan vi se hvilke muligheter  som finnes for nye tilbud. Kanskje det har dukket opp muligheter om  samarbeid med andre aktører? Kanskje vi ser nye muligheter for  finansiering? Med en kartlegging kan man bli mer treffsikker i arbeidet,  og bli tryggere på veien videre. 

Vi tar gjerne en prat med deg om behovskartlegging. Ta kontakt med  Thomas Reite, ansvarlig for behovs- og mulighetsanalyser  thomas.reite@kfuk-kfum.no , eller Avdelingssjef for program- og  organisasjonsutvikling, Marianne H. Brekken marianne.brekken@kfuk kfum.no eller post@kfuk-kfum.no 


til toppen
Ikon

Vi bruker informasjonskapsler for å samle brukerstatistikk fra nettsiden vår. Statistikken benytter vi for å gjøre brukeropplevelsen på nettsiden bedre. Les mer